Itseoppinut, innokas ja kova kokeilemaan, siihen kiteytyy pitkän
pohdinnan jälkeen minä käsityön tekijänä. Olen erittäin tuottelias vapaa-ajankäsityön
tekijä. Teen paljon kaikkea, mutta harvoin toteutan töitäni suoraan ohjeiden
mukaan. Käsityökasvatuksen perusopintojen myötä olen huomannut myös ohjeiden
tärkeyden ja oppinut käyttämään ohjeita, sekä tekemään niitä myös itse. Kiinnostus
käsitöihin minulla on ollut ihan pienestä asti, sekä halu kehittyä ja kokeilla
uutta on edelleen kova. Olen mielestäni kekseliäs ja luova, mutta ammattiin
tähtäävässä käsityönteossa tarvitaan myös teoriaa. Tarkoitukseni olisi
valmistua käsityön aineenopettajaksi, ja odotan innokkaasti ja toiveikkaasti
alkavia käsityökasvatuksen aineopintoja. Olen tämän kuluvan perusopinto-vuoden
aikana oppinut paljon uutta ja tutustunut monenlaisiin uusiin tekniikkoihin. Odotan jo erittäin innolla sitä aikaa, kun oikeasti pääsen työskentelään käsityön opettajana. Tämän
lisäksi toivon vielä alkavilta käsityön aineopinnoilta paljon syventävää tietoa käsityön
opettamisesta ja sen laajasta kentästä.
Olen kiinnostunut myös käsityökasvatuksesta
tutkimuksen saralla ja parhaillani toteutankin pro gradu -tutkielmaani käsityön
merkityksen muutoksesta. Tutkin haastattelemalla käsityönopiskelijoita,
käsityökasvatuksen yliopisto-opettajia ja noin kymmenen vuotta työelämässä
olleita käsityönopettajia. Tutkimuksella haluan selvittää, minkälaiset
tulevaisuuden näkymät käsityöllä oppiaineena on sen ammattilaisten mielestä.
Itse koen käsityön erittäin tärkeänä oppiaineena, jolla voi parhaimmillaan olla
eheyttävä vaikutus kaikkeen muuhun oppimiseen. Huoli on kuitenkin noussut
käsityön tuntimäärien vähenemisen ja julkisen käsityön hyödyllisyys -keskustelun
myötä. Toivonkin tutkimukseni myötä pystyväni ymmärtämään paremmin millaiseen
kehityssuuntaa käsityötä oppiaineena on hyvä tulevaisuudessa viedä ja kehittää.
KOKEMUS
Lv.
2013–2014 Käsityökasvatuksen
perusopintojen suorittaminen Turun yliopistossa
Syksy
2012 SO4 Syventävä aine- ja
viikkoharjoittelu, Norssi, aineharjoittelun opetettava aine käsityö
Kevät
2012 AO2 Harjoittelu, Norssi,
aineharjoittelun opetettava aine käsityö
Kevät
2010 Valinta Raumalle käsityön
aineenopettajan koulutukseen (en ottanut paikkaa)
2008-2009 Iltapäiväkerhon käsityötuokioiden
suunnittelu ja pitäminen
TAVOITTEET
- suorittaa käsityökasvatuksen aineopinnot
- saada käsityön aineenopettajan pätevyys
- työllistyä käsityön aineenopettajaksi peruskouluun tai aikuiskoulutukseen
KIINNOSTUKSET
Vaateompelu
(erityisesti juhlapuvut), sisustusompelu, virkkaus, askartelu, vaatesuunnittelu
mun maisema |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti